Het begin van de winter.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu Het begin van de winter.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu

Het begin van de winter..

Blijf op de hoogte en volg Angela

05 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal!

Hier ben ik weer. Het is alweer twee weken geleden dat wij hier aankwamen. Zo zegt iedereen altijd dat de tijd vliegt als je op reis gaat, maar dat is ook inderdaad zo! Ook de tweede week hebben wij al weer aardig wat gezien van dit mooie land. Maar we zijn vorige week dinsdag eerst begonnen met ons echte project. Dit was best wel wennen, omdat de kennis van de vrouwen die in de kliniek werken toch echt wel minder was dan wij hadden verwacht. Phumla en Shamielah zijn de twee 'carers' die werken in de kliniek waar wij ons onderzoek doen. Ze dachten meteen dat wij kwamen om hun te helpen met de verpleegkundige handelingen in de praktijk en eigenlijk denken ze dat na 10x uitleggen dat dat niet het geval is, nog steeds. Vandaag schreeuwde Shamielah nog door een klas vol kindjes dat wij aan het studeren waren om verpleegkundigen te worden, dus het kwartje is helaas nog steeds niet helemaal gevallen.

Vorige week dinsdag toen we voor het eerst echt een dagje meeliepen begon het. Wij kwamen rond 9u binnen en er lag al een kindje op een bed in de kliniek. Shamielah vertelde ons dat het kindje koorts had en hierop vroeg ik hoeveel graden koorts ze dan had. Toen bedacht Shamielah om maar even de temperatuur op te meten en hieruit kwam 34 graden. Deirdre en ik schoten meteen in de lach, omdat dit natuurlijk onmogelijk is, maar Shamielah en Phumla waren er beide van overtuigd dat kinderen in Afrika een gemiddelde temperatuur van 33 graden hebben. We probeerden er alles aan te doen om hun te overtuigen, maar nee dit hebben zij zo geleerd, dus het was zo. Aan de thermometer was ook te zien dat het geen nauwkeurige meting was, maar dit werd niet aangenomen. Dit was het begin van erg veel probleempjes waar in deze kliniek tegenaan wordt gelopen. Maar gelukkig is ons onderzoek een knelpuntenanalyse, dus weten we in ieder geval dat we wat te doen hebben de komende weken.

Woensdag zijn we eerst weer naar de kliniek gegaan overdag en zijn we s'avonds naar de bioscoop gegaan. We gingen naar de film 'The longest ride' en deze film zou om 20:30 beginnen. Om 21u hadden we nog steeds een zwart scherm voor ons en ging er daarom maar een man even vragen of er iets mis was. O neehoor er was niks mis, ze waren alleen even vergeten de film voor ons aan te zetten. Dit is dus een typisch voorbeeld van hoe het hier gaat. Alles gaat op z'n Afrikaans en dit houdt in; vooral geen haast. Zo hebben wij nu ook al verschillende keren gemerkt dat afspraken werden verzet, mensen te laat kwamen of helemaal niet kwamen opdagen. Zo bijvoorbeeld ook onze geliefde Shamielah(wel even wetend dat zij dit werk in de kliniek vrijwillig doet) maar zij vorige week een paar dagen niet kwam opdagen, omdat ze ging winkelen in Kaapstad. Daar was ze vandaag nog erg moe van, dus wou ze vandaag niet de voorlichtingen geven, want daar had ze nog niet zo'n zin in. Zo hebben we wel meerdere keren om deze vrouw gelachen, ze loopt namelijk constant met een stuk roze kauwgum in haar mond en die plakt ze de hele tijd op de voorkant van haar tanden. Je zit dus de hele dag tegen een roze gebit aan te praten, die ze af en toe even lekker los pulkt en op de tafel plakt als ze even wat anders gaat eten. Wat hebben wij hier de eerste dagen stuk om gelegen!

De donderdag zijn wij vooral bezig geweest met de inleiding van ons verslag en zijn wij s'avonds voor het eerst wezen stappen in Port Elizabeth. We waren van plan naar een ladies night te gaan bij een club, maar dit liep iets anders aangezien we om 1u nog gezellig wat zaten te drinken in een leuk cafe'tje en we hoorden dat die club al om 2u dicht ging. We zijn er nog wel heen gereden, maar er stond een hele lange rij en voor 3 kwartier besloten wij toch maar geen entree meer te betalen voor een feestje. Vervolgens zijn we dus maar naar de tent ernaast gegaan, maar dit was een beetje a la Jersey Shore, dus dit was geen groot succes. Wij hebben het echte uitgaansleven van PE dus nog niet ontdekt die avond!

Vrijdag hadden we smorgens een skype gesprek met onze begeleiders uit Nederland en was het in Afrika een vrije dag, dus hebben we lekker uitgerust op de bank van donderdag avond en ook nog wel iets nuttigs gedaan aan ons verslag. Zaterdag ochtend zijn we eerst op weg gegaan naar een foodmarket in PE. Hier stond alleen een rij met ongeveer 150 mensen, dus hier zijn we meteen maar weer weggegaan. Toen zijn we naar het Kragga Kamma game park in PE geweest. Dit is een niet heel groot safari park geweest, maar we hebben er super veel mooie dieren gezien! Met je eigen auto'tje kon je er doorheen en zo stonden we al vrij snel op ongeveer 10 meter van 2 neushoornen. Dit was erg spannend aangezien we nog duidelijk een papiertje hadden gehad met niet te dichtbij de neushoornen te komen. Vervolgens hebben we onder andere ook nog giraffen, zebra's, buffalo's en een baby neushoorn gezien! Een erg groot succes dus! Hierna zijn we nog even het stadscentrum van PE ingegaan en wilden we daarna een mooie wandeling maken een stukje verderop aan zee. Hier aangekomen trok het alleen ineens helemaal dicht en begon het zelfs te regenen. Dit om terug te komen bij de titel, is het hier nu namelijk herfst en gaan we helaas toe naar de winter. Zo was het afgelopen zondag bijvoorbeeld 25 graden, maar zijn er geen strandwachten meer en zijn de zwembaden dicht, omdat het winter wordt. Zaterdag avond zijn we nog gezellig uiteten geweest om de dag leuk af te sluiten en zijn we daarna weer naar huis gegaan.

Gister ochtend zijn we om half 11 naar het strand gegaan voor onze eerste surfles! Dit was een spontaan idee, omdat Maud(waarmee we oa zaterdag de hele dag hadden doorgebracht) haar vierde les had en wij wel mee mochten! Zoals ik net al vertelde was het rond de 25 graden en was er een strak blauwe lucht, heerlijk dus! We gingen eigenlijk na ongeveer 5min uitleg al het water in, dus dit was erg spannend! We vonden het al snel erg leuk en na een tijdje konden we zelfs al eventjes(heel eventjes) blijven staan :) Hierna hebben we nog lekker even in de zon gelegen op het strand en zijn we aan het eind van de middag nog even bezig geweest aan ons verslag.

Vanmorgen zijn we nog weer even naar de kliniek geweest, heeft Phumla ons een voorlichting laten zien in een klas over hygiene, heeft Shamielah mij proberen schoenen te verkopen en zijn we vervolgens weer naar huis gegaan. Dit omdat Laura bezig is met haar rondreis en vandaag in Port Elizabeth was! Daarom hebben we gezellig geluncht in een leuk restaurantje aan zee en lekker bijgepraat! Erg gek om dan samen even te lunchen aan de andere kant van de wereld, maar zeker heel leuk. (:

Nou dit was ons afgelopen weekje en op dit moment zijn we dus alweer begonnen aan ons derde weekje Zuid Afrika! We hebben alweer veel leuke dingen voor het deze week gepland, dus ik zal jullie volgende week zeker weer op de hoogte brengen!

Liefs Angela