Samen in het bubbebad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu Samen in het bubbebad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu

Samen in het bubbebad

Blijf op de hoogte en volg Angela

20 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo!

Ondertussen is het alweer een tijdje geleden, maar de tijd gaat hier zo snel dat ik af en toe vergeet om jullie op de hoogte te houden! Ik moet nu dan ook echt even goed nadenken wat wij de afgelopen tijd hebben gedaan haha :)

We zouden vorige week met Phumla naar de kliniek gaan waar de kinderen heen worden doorgestuurd en naar twee crèches om kinderen te screenen. Dit hadden we afgesproken voor de donderdag, het was dan wel hemelvaart, maar volgens Phumla kon dit gewoon doorgaan toen we dit een paar dagen ervoor aan haar vroegen. Donderdag aangekomen liepen er ongeveer 20 kinderen rond op het schoolplein en werd er geen les gegeven. Ook de kliniek was dicht, maar dit was niet erg, want we zouden toch naar de andere kliniek en crèches gaan. Na Phumla na een half uur gevonden te hebben, vertelde ze ons dat de afspraak bij de kliniek niet door kon gaan en dat we alleen naar de crèches gingen. Nouja dachten we, zijn we in ieder geval niet voor niets gekomen. Bij de eerste crèche aangekomen, bleek dat zij van niks wisten en we een andere keer terug moesten komen om te screenen. Wel mochten we even snel binnen kijken, heel schattig natuurlijk die kleine kindjes! Vervolgens dus maar op weg naar de andere crèche waar we heen zouden gaan en jahoor die was dicht.. Toch voor niks gekomen dus!

Gelukkig stond er voor die avond wat leuks op het programma, want we gingen gratis wijntjes drinken in een tentje verderop. Elke donderdag avond is het daar namelijk ladies night en kunnen wij dus gratis wijn drinken. Hier zegt een echte Hollander natuurlijk geen nee tegen! Dit was van 9 tot 11 en we twijfelden eerst of het wel echt waar was, maar toen we net gingen zitten werd al meteen gevraagd of we gratis wijn wilden drinken. Nou kunnen jullie zelf natuurlijk wel invullen dat het een gezellige avond werd die we hebben afgesloten in een club vlak bij ons huis hier. Na iets te lawaaierig binnen gekomen (nogmaals sorry huisgenoten) vielen we snel in slaap en werden we de volgende ochtend iets minder vrolijk wakker. Met veel moeite moesten we nog naar de kliniek en zijn we daarna onze tas gaan inpakken voor een weekend weg.

We gingen op weg naar Hogsback, een erg mooi plaatsje landinwaarts. Hier kwamen we s'avonds aan en sliepen we in een hostel met prachtig uitzicht! Wanneer je de 'tuin' van het hostel inliep had je een erg mooi uitkijkpunt met een bad, ja een bad, en niet zomaar een bad, want vanuit dit bad had je echt super mooi uitzicht! Deir en ik hebben natuurlijk even samen in dit bubbelbad gezeten en leuke foto's gemaakt. Vervolgens zijn we die avond op tijd naar bed gegaan, omdat we nog steeds erg moe waren van de avond ervoor. We sliepen in een kamer met 2 andere meiden en we konden weer lekker een stapelbedje uitkiezen. De geur van de ouderwetse bedjes en de zwetende backpackers was nog niet helemaal uit de kamer, dus heel erg fijn was deze nacht niet, he deir? Na met een hoop geklaag wakker te worden, zijn we eerst bij een heel schattig tentje gaan ontbijten en zijn we vervolgens een wandeling door de bergen van vier uur gaan doen. We hebben weer erg mooie watervallen gezien en kwamen af en toe weer apen tegen, wat natuurlijk leuk blijft. Na deze wandeling zijn we door gereden naar onze volgende bestemming; Chinsta!

Chinsta is een plaatsje langs de wildcoast en ook hier kwamen we aan bij een hostel met prachtig uitzicht, maar nu over zee. Hier hebben we die avond typisch Afrikaans gegeten, niet echt mijn ding heb ik gemerkt, maar toch leuk om eens mee te maken. Hier verbleven we met z'n vijven in een kamer met 7 anderen. We dachten dat de nacht ervoor erg was, maar deze nacht werd nog iets erger. Continu mensen die in en uit de kamer liepen en een hoop lawaai. Midden in de nacht kwamen we er dan ook achter dat we alle vijf nog wakker waren en dit veroorzaakte een geklaag voor 5! We waren dan ook allemaal weer hartstikke vroeg wakker en zijn dus ook maar vroeg opgestaan om te douchen en ontbijten. Tijdens het ontbijt hadden we weer een prachtig uitzicht over zee, dus hier werden we al iets vrolijker van. Na het ontbijt zijn we gaan kano varen door een meer naar de zee en hebben we daar lekker in de zon gelegen. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gereden naar huis en kwamen we tegen de avond weer aan in PE.

Aangezien de afspraak met de kliniek en crèches vorige week niet door kon gaan, zouden we dit afgelopen dinsdag doen. Toen we s'morgens aankwamen bleek dat de afspraak weer niet door kon gaan, dus dat we weer voor niks kwamen. Gelukkig is het altijd lachen met Shamielah en Phumla en hebben we dus maar even gezellig bijgekletst. Gister zouden we twee interviews met leraren hebben, waar er gelukkig wel 1 van doorging, maar de tweede ook al niet door kon gaan. Dit zijn dus dingen die wel irritant zijn wanneer je hier een onderzoek doet en afspraken moet maken, maar gelukkig lopen wij aardig op schema met ons verslag en hebben we onze observaties en twee interviews al gehad. Ook hebben wij veel Skype gesprekken met onze begeleider van de UT en loopt dit dus allemaal gelukkig goed :)

We hebben afgelopen week ook nog andere leuke dingen gedaan als hardlopen op de boulevard, naar de bioscoop op een heel schattig plekje, maar dan blijf ik bezig, dus ik houd het hier maar even bij! Dit weekend gaan we naar Graaff-Reinet, wat ook erg mooi moet zijn, dus daar zal ik jullie hopelijk volgende week van op de hoogte brengen!