Eerste weekje Zuid Afrika! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu Eerste weekje Zuid Afrika! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Zuid Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Angela

27 April 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi allemaal!

Voor degene die het niet weten, ik zit sinds vorige week samen met Deirdre voor drie maanden in Zuid Afrika om onze bacheloropdracht te doen! En omdat ik hopelijk veel leuke dingen ga beleven, zal ik proberen elke week hier een stukje te plaatsen met wat we allemaal gedaan hebben.

Vorige week zondag vertrokken we half 9 s'avonds vanuit Schiphol met onze reis. We moesten overstappen in Parijs en Johannesburg en kwamen de volgende dag om half 3 smiddags aan in Port Elizabeth. De reis verliep erg soepel, Deirdre en ik hebben beide eigenlijk de hele nacht geslapen, dus daardoor ging het allemaal erg snel :) Port Elizabeth is de stad waar wij 10 weken zullen verblijven, hierna zullen wij als de bacheloropdracht af is nog 3 weken door Zuid Afrika reizen. Toen wij aan kwamen in Port Elizabeth stonden onze begeleiders van hier al op ons te wachten. Zij namen ons mee naar een restaurantje in de buurt en daar hebben we even samen wat gedronken en doorgesproken wat wij de komende maanden hier gaan doen. Vervolgens hebben ze ons naar het huis gebracht waar wij de komende 10 weken zullen verblijven. In dit huis verblijven wij met 8 andere studenten, waarvan drie Belgische, één Duitse, één Italiaanse en vier Nederlanders. Het huis bestaat uit vier slaapkamers, 1 eenpersoonskamer, een tweepersoonskamer, een driespersoonskamer en een vierpersoonskamer. Het was dan ook een verassing dat wij de eerste weken samen met twee jongens een kamer moesten delen. Ook het stapelbedje was even wennen, een matras dat voelt als een plank en kapotte gordijnen waardoor ik elke morgen rond 7 uur wakker word door het licht. Maar inmiddels went dat allemaal wel haha! De eerste avond hebben onze huisgenootjes lekker voor ons gekookt en zijn we daarna op tijd naar bed gegaan om bij te komen van onze lange reis.

De volgende dag hebben we een rondleiding gehad op het kantoor van de organisatie waarbij wij onze opdracht gaan doen. Hier zullen wij enkele dagen per week bezig zijn met literatuur onderzoek en het in elkaar zetten van ons verslag. Daarna hebben we een township tour gehad hier in Port Elizabeth en dit was erg apart om te zien. Hierdoor hebben we een beetje beeld gekregen van de cultuur die hier heerst wat we ook nodig zullen hebben bij het onderzoek dat wij hier gaan doen. Wij zullen namelijk voor onze bacheloropdracht een knelpuntenanalyse maken van een gezondheidskliniek bij een basisschool. Daarom zijn wij de dag erna langs geweest bij een gezondheidskliniek in een township. Nog niet de kliniek waar wij ons onderzoek zullen doen, maar bij een algemene gezondheidskliniek, wat wij in Nederland kennen als de huisartsen praktijk. Dit was een erg groot verschil met Nederland, want de wachtkamers zaten namelijk propvol. Mensen kunnen hier geen afspraak maken, dus staan smorgens om 5 uur voor de kliniek te wachten tot ze naar binnen kunnen zodat ze niet de hele dag hoeven te wachten. De volgende ochtend zijn we al even gaan kijken bij de kliniek waar wij ons onderzoek gaan doen, maar we konden er nog niet echt beginnen, omdat de directeur van de basisschool deze week afwezig was en we eerst bij hem geïntroduceerd moesten worden. We hebben dus alleen maar even rondgekeken en ons voorgesteld aan de drie vrouwen die hier elke dag werken. De kliniek is gemaakt in een soort grote container en staat op het schoolplein van de basisschool. De bedoeling hiervan is dat ziekten bij kinderen op deze school eerder ontdekt zullen worden en zij eerder behandeld kunnen worden. Nog niet alles loopt hier even soepel, dus wij zullen gaan onderzoeken wat de problemen precies zijn. Vrijdag ochtend hadden we al ons eerste skype gesprek met onze Nederlandse begeleiders en omdat alles hier op z'n Afrikaans gaat, moesten wij uitleggen dat we dus nog niet erg veel aan ons verslag gedaan hadden, omdat we dus nog niet konden beginnen op ons project.

Vrijdag middag vertrokken we met ons huis naar Outshoorn, dit is een plaatsje op ongeveer vijf uur rijden van Port Elizabeth. Iedereen huurt hier auto's om elke dag naar hun projecten te kunnen komen, dus zo gingen we met drie chico's(soort botsauto'tjes waar alle studenten hier in rijden) richting Outshoorn. Helaas begon de reis al niet meteen helemaal goed, na tien minuten vertelden de andere ons dat wij een zachte band hadden, dus besloten we om terug te rijden naar ons huis om een andere chico op te halen. Dit was maar goed ook, want bij ons huis aangekomen, was de band helemaal plat. Gelukkig stond er dus nog een auto bij huis en namen we deze mee. Nadat we nog een keer geflitst zijn en de ruitenwissers van de achterruit niet meer uitgingen kwamen we ongeveer om half 10 aan in Outshoorn. Het was een erg vermoeiende rit, want om zes uur is het hier al helemaal donker, dus in het hostel aangekomen gingen we op tijd naar bed. De volgende dag zijn we op tijd weggegaan richting een mooie waterval en hebben we daar lekker een paar uur in de zon gelegen. Vervolgens hebben we een tour door grotten gedaan en zijn we s'avonds uiteten geweest bij een restaurant met uitzicht op een water waar hippo's leven! Helaas kwamen ze helemaal aan de andere kant het water uitlopen, dus konden we ze niet van dichtbij zien. Gister ochtend zijn we op tijd vertrokken richting de struisvogel farm in Outshoorn, Outshoorn staat namelijk bekend om de grootste struisvogels populatie van Zuid Afrika. Hier hebben we een rondleiding gehad en kon je zelf rijden op een struisvogel! Ik durfde niet, maar Deirdre ging wel en ze vond het super eng haha! De struisvogel wordt gevangen, krijg een masker op zodat hij niks ziet en vervolgens moet je op zijn rug gaan zitten en wordt hij losgelaten. Er rennen twee mannen achter je aan om je op te vangen, dus dit zag er erg grappig uit! Hierna hebben we een mooie wandeltocht bij een andere waterval gedaan en vervolgensd zijn we met de auto vertrokken om de swartberg pas te doen. Dit is een mooie auto route door de bergen met prachtig uitzicht! Langs de weg kwamen we op een gegeven moment zelfs wilde aapjes tegen, toen had ik echt het gevoel dat we in Afrika waren (: Hierna zijn we door gereden naar Port Elizabeth en kwamen we rond half 10 in de avond weer aan.

Vandaag is het de dag van de vrijheid in Zuid Afrika en zijn we dus nog een extra dagje vrij. Daarom trekken we zo lekker onze bikini aan en gaan we met wat meiden richting het strand om te picknicken en lekker in de zon te liggen. Het is hier nu namelijk nog erg mooi weer en langzaam gaan we hier richting de winter(20 graden), maar met de harde wind die hier staat zal het dan niet meer lekker zijn om op het strand te liggen. Daarom moeten we er nu nog maar van genieten vinden we zelf ;)

Ik ga nu afronden, want iedereen zit op mij te wachten en ik merk dat ik anders zo nog een half uur door kan typen over wat we allemaal gedaan hebben en nog gaan doen deze week! Maar hier zal ik jullie volgende week wel weer mee lastig vallen!

Fijne koningsdag daar in het koude kikkerlandje!

Liefs Angela