Kaapstad! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu Kaapstad! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Angela Akker - WaarBenJij.nu

Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Angela

06 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, maar daar heb ik een goede reden voor, want we zijn net twee dagen terug uit Kaapstad! Hier zijn we 6 dagen geweest, dus ik heb weer een hoop te vertellen. Maar ik zal eerst nog even kort vertellen over het weekend van twee weken geleden. Dat weekend zijn we op zaterdag een dag naar Graaff-Reinet geweest. Dit was ongeveer 2,5u rijden en hier aangekomen zijn we eerst naar een klein museumpje geweest. Het was een schattig plaatsje met veel Nederlandse tinten. Na wat rond gelopen te hebben zijn we richting de valley of Valley of Desolation gereden. Dit is een nationaal park met erg mooi uitzicht. De volgende dag zijn we s''morgens naar een Afrikaanse kerkdienst geweest. We werden hartelijk verwelkomt en er werd veel gezongen, dus dit was erg leuk om een keer mee te maken. Hierna zijn we nog naar een souvenirs marktje geweest en vervolgens hebben we lekker een cocktail gedronken in een gezellig strandtentje. Die avond zijn we naar een lichtshow geweest met fonteinen in Boardwalk. Dit is een soort mini Disneyland met allemaal kleine winkeltjes, een bioscoop en noem maar op.

De dagen erna zijn we nog druk bezig geweest met ons project en woensdag nacht om 4u zijn we richting Kaapstad gereden. Hier wilden we eigenlijk met onze rondreis heen, maar omdat twee huisgenootjes in hun laatste week nog 6 dagen naar Kaapstad wilden, zijn we met z'n vieren met de auto gegaan. Voor ons was dit mooi meegenomen, omdat we dan met onze rondreis meteen naar het Noorden kunnen en niet weer eerst helemaal naar Kaapstad hoeven. Wij vliegen namelijk terug vanaf Johannesburg en hebben als het goed is nog minstens twee weken na ons project om hier heen te reizen via onder andere Swaziland, Lesotho en natuurlijk het Kruger park. Vanaf Port Elizabeth was het iets meer dan 8 uur rijden naar Kaapstad, maar omdat we met drie personen auto konden rijden, schoot dit aardig op.

We kwamen vrijdag middag aan in Kaapstad en hebben eerst een beetje rond gereden. Vervolgens zijn we naar ons hostel gedaan en dit lag mooi centraal. Hier hebben we onze spullen uitgepakt en hierna zijn we een cocktail gaan drinken op onze eerste avond in Kaapstad. We zijn vervolgens op tijd naar bed gegaan aangezien we nog erg moe waren van de reis. De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan, omdat we Robben eiland hadden geboekt voor 9uur. Helaas kregen we om 8u bericht dat het was gecanceld wegen slecht weer. Toen hebben we de auto gepakt en zijn we richting Muizenberg en Cape point gereden. Dit was een mooie weg en onderweg hebben we een hoop leuke plaatsjes gezien. Smorgens leek het weer erg slecht, maar bij Cape point en Kaap de goede hoop aan gekomen begon de zon gelukkig te schijnen. Hier hebben we lekker rond gelopen en mooie foto's gemaakt! Die avond zijn we nog lekker uiteten geweest en vervolgens weer naar het hostel gegaan.

De volgende dag hebben we een wijnproeverij rondom Kaapstad gedaan. We werden smorgens om kwart over 8 met een busje opgehaald zodat we niet zelf hoefden te rijden natuurlijk. We zijn die dag naar vijf wijnboerderijen geweest en overal kregen we een rondleiding en konden we wijn proeven. Ondertussen reden we onder andere natuurlijk ook door Stellenbosch overal vertelde de chauffeur wat dingen en liet ons dingen zien. Tussendoor hadden we nog een braai (soort bbq) en konden we ook verschillende kazen en chocolade proeven bij wat boerderijen. Het weer was weer niet geweldig, maar gelukkig was alles binnen die dag.

De volgende ochtend zouden we weer naar Robben eiland gaan, maar helaas was dit weer gecanceld wegens het weer. Vandaag was het weer dan echt ook dramatisch en regende het de hele dag. Hiernaast was het ook nog eens 12 graden, dus begon het aardig op Nederland te lijken (ja ik weet wel dat het daar nu mooi weer is) haha. Omdat het weer zo slecht weer was, konden we dus helaas ook niet de tafelberg op en ook voor Lionshead stond te veel wind. We zijn daarom maar richting waterfront gereden. Dit is een gezellig haventje met leuke winkeltjes en eettentjes. We zijn naar een foodmarket geweest, maar allemaal leuke eettentjes van verschillende nationaliteiten stonden en daar hebben we gezellig geluncht. Omdat het weer alsmaar slechter werd zijn we die middag naar Canal walk gereden. Dit is het grootste winkelcentrum van Kaapstad, dus perfect om zo''n regenachtige dag door te brengen!

De volgende ochtend was het weer nog steeds zo dramatisch, dus weer geen Robben eiland en Tafelberg helaas. We zijn die dag richting Betty's bay gereden. Dit was een mooie weg langs de kust waar we dolfijnen hebben gezien. Bij Betty's bay konden we pinguïns bekijken en dit hebben we dan ook zeker gedaan. Ook al regende het pijpenstenen we moesten en zouden de Afrikaanse piguins natuurlijk hebben gezien. Dit hebben we afgesloten met een lekkere warme chocolademelk binnen! Vervolgens zijn we naar Bo kaap geweest. Dit is de wijk die bekend stond als slaven wijk, die na de slavernij hun huizen uit protest allemaal een verschillende kleur hebben gegeven. We hebben hier een beetje rondgelopen en hierna zijn we weer naar ons hostel gegaan, omdat het nog steeds geen weer was om lekker buiten te wandelen.

De volgende ochtend was al de ochtend van onze laatste dag in Kaapstad en dan ook de laatste mogelijkheid om Robben eiland te zien. Helaas kregen we smorgens weer het slechte bericht dat het was gecanceld wegens het weer. Dit was natuurlijk erg jammer, want dit is toch iets dat je gezien wilt hebben als je in Kaapstad bent geweest. Dit geldt hetzelfde voor de Tafelberg, waar wij deze dagen dus ook helaas niet op konden. We hebben hem zelfs amper kunnen zien wegens de bewolking. Omdat het wel droog was zijn we die dag richting de Botanical garden gereden. Hier begon de zon zelfs nog even te schijnen en hebben we lekker in de zon kunnen wandelen en de mooie tuinen en uitzicht kunnen bekijken. Hierna zijn we nog even gaan lunchen bij waterfront en vervolgens zijn we na wat rond te hebben gelopen om 16u weer richting Port Elizabeth gereden. Het weer was helaas weer erg slecht en het was super druk op de weg, dus voordat we Kaapstad uit waren duurde wel even.

Hoewel we echt super veel pech hebben gehad met het weer in Kaapstad hebben we echt een super leuke week gehad! Het is een leuke stad en ook met slecht weer is er genoeg te doen. Ik ben vast wel een aantal dingen vergeten te vertellen, maar zoals je hebt gelezen, hebben we gelukkig nog genoeg leuke dingen kunnen doen en hebben we ons prima vermaakt in Kaapstad! Donderdag en gister moest er natuurlijk hard gewerkt worden aan ons verslag en ook vanmorgen hebben we nog even goed ons best gedaan. Hierna hebben we alweer twee huisgenootjes uitgezwaaid op het vliegveld en wordt het hier steeds leger in huis! Vanmiddag zijn we nog even naar naar een opvang voor zieke/geblesseerde pinguïns hier in PE geweest en hebben we nog even op het strand gewandeld. Hier wordt het nu ook duidelijk steeds kouder en zit ik op dit moment met mijn jas aan naast de openhaard mijn reisverslag te typen ;) Maar ik heb natuurlijk niks te klagen, want ik zit wel in Zuid Afrika! Waarschijnlijk word ik dus niet zo bruin als jullie gewend zijn, maar geniet ik ook met minder weer elke dag weer van dit prachtige land!

Morgen gaan we een dagje naar Port Alfred waar werelds grootste ananas te zien is. Ik ben nog niet erg enthousiast, maar het plaatsje zelf moet ook erg leuk zijn haha! Ik zal mijn best doen om snel weer wat te laten horen, want morgen over zes weekjes vliegen we al weer terug! De tijd gaat echt steeds sneller, dus voordat jullie het weten ben ik alweer terug! Maar voordat het zover is, heb ik hier gelukkig nog genoeg te zien en moet er natuurlijk ook nog gewerkt worden!

Liefs Angela